Hadde du ikke hjerter?

Denne mailen har kommet fra et klubbmedlem:

«Hei!

En regel jeg lurer på:

Hvis en spiller ikke følger farge,
F.eks det blir spilt hj, og en motspiller følger ikke Hj. Jeg spør han om han ikke har Hj, og spilleren sier (Jo jeg har hjerter, beklager)
Hva sier reglene om dette ?»

Alle spillere skal gjøre sitt for å unngå at reglene brytes, så hvis spillefører synes det er rart at motspilleren ikke følger farve, så bør han spørre 🙂

Og når det er oppstått en feil, så tilkalles selvfølgelig TL.

Reglene sier i dette tilfelle at motspilleren skal korrigere sitt spill, altså bytte ut det spilte kort med et riktig kort.  Det spilte kortet blir et stort straffekort, og må a) spilles ved første anledning og b) det vil oppstå mulighet for utspills-begrensninger for makkeren til spilleren med straffekortet.

I praksis bør TL bli stående ved bordet til straffekortet er spilt eller tatt opp på hånden til spilleren det gjelder, da det er en god del faktorer her som må tas hensyn til!