Gjeldende vedtak

Jeg har gjennomgått årsmøtereferater for Horten Bridgeklubb, og samlet gjeldende vedtak som er gjort.  Disse bør gås gjennom av årsmøtet i 2017.

Med gjeldende vedtak mener jeg vedtak som er gjort på årsmøter, og som tydelig er ment å gjelde også utover kommende årsmøteperiode, altså på lang sikt.  Disse bør, i den grad man ønsker å videreføre dem, føres inn i vedtektene under kapittel 2, Særlige bestemmelser for Horten Bridgeklubb.  Dette er opp til årsmøtet.

De vedtak som antas å falle under denne kategorien er :

1. Vedtatt på årsmøtet i 2012 : Spillere som representerer Horten Bridgeklubb i KM par, KM Lag, NM Lag og Seriemesterskapet må i løpet av sesongen ha deltatt på minst 10 spillekvelder for at klubben skal dekke startavgiftene.
  2. Vedtatt på årsmøtet i 2009 : I klubbens mesterskap og månedstyrneringer gjelder følgende krav for å telle i sammendraget : – Hver av spillerne må ha spilt minst 2/3 av kveldene – spillerne må ha spilt sammen minst 1/2 av kveldene – I mesterskap må det betales  for alle kvelder første kveld – kvelder man ikke spiller tildeles 45% – dersom et par som er sammensatt av to par som teller i sammendraget, deles poengene på de to parene såfremt det ikke er avtalt og gitt beskjed om noe annet.  Dersom kun det ene paret teller i sammendraget, får det tellende paret poengene.  Dette er et vedtak som ikke overholdes, og det bør kanskje gås gjennom.
  3. Vedtatt på årsmøtet i 2016 : Det foreslåes at styret oppnevner komitéer og utvalg.  Dette er i prinsipp et ugyldig vedtak av årsmøtet, da komitéer utnevnes av årsmøtet, mens styret utnevner utvalg.  Grunnidéen med forslaget var at det skulle være flere utvalg og færre komitéer, da et utvalg svarer til styret, og styret kan ha løpende kontakt med hva utvalgene gjør.  En komité rapporterer til årsmøtet, og er helt uavhengig av styret.  F.eks. skal valgkomité typisk jobbe for årsmøtet, mens tuneringsutvalg, web-ansvarlig, kursutvalg etc. naturlig skal svare til styret.  Jeg antar at styret kommer tilbake med et oppdatert forslag til årsmøtet i 2017.
  4.  Vedtatt på årsmøtet i 2013 (og tidligere) : Dersom krets/forbund legger om sine kontingenter, gis styret fullmakt til å endre avgiftene.

Årsmøtene må ta stilling til om forslag til senere årsmøter skal føre til endring/tillegg under kapittel 2 i vedtektene eller ikke.

Hvis noen har noen tanker vedrørende disse sakene, så kontakt styret.